9 بهمن 1401

میلگرد آجدار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

میلگرد آجدار

در مجموع دو نوع میلگرد در بازار فولاد کشور به صورت عمده عرضه می شود و مشتریان این محصول از انواع میلگرد ساده و میلگرد آجدار، نسبت به نیاز خود، انتخاب و خریداری می کنند. در این میان میلگرد آجدار یکی از انواع این محصول است که در کارخانه های مختلف تولید شده و در بیشتر در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارد. این محصول یکی از محصولات پرکاربرد فولادی است و مشتریان ثابتی به خصوص در حوزه ساختمان سازی دارد.

ویژگی های میلگرد آجدار فولادی

میلگردهای آجدار، نوعی از میلگرد هستند که دارای برآمدگی هایی به نام آج یا دندانه هستند. آج ها مشکلات لغزندگی میلگرد را مرتفع می کنند تا میلگرد بتواند اتصال و مقاومت بیشتری با بتن داشته باشد. این نوع از میلگردها بخش اعظمی از مصالح ساختمانی را به خود اختصاص می دهند و یکی از اصلی ترین مواد و مصالح استفاده شده در ساخت و سازها به شمار می روند. همین موضوع سبب می شود که قیمت میلگرد تاثیر به سزایی در قیمت تمام شده ساختمان ها داشته باشد.

مشخصات میلگردهای آجدار

سه نوع اصلی میلگردهای آجداری که در کشور تولید می شوند به نام های A2 ، A3 و A4 شناخته می شوند. این میلگردها همگی آجدار هستند اما در سختی، انعطاف و نوع کاربرد با یکدیگر متفاوه هستند. شکل آج نیز در این سه مدل متفاوت است. از میان این مدل ها، میلگرد A3 بیشترین کاربرد را در سختمان سازی دارد و به آن میلگرد طولی نیز گفته می شود. از میان این مدل ها میزان کربن موجود در فولاد مورد استفاده در میلگرد A2 به مراتب کمتر است و این مدل قابلیت خم شوندگی بیشتری دارد. میلگرد آجدار A3 نیز همانند مدل A2 دارای قابلیت خم شوندگی است. اگرچه میزان این قابلیت در مدل A3 کمتر است. این دو مدل جزو میلگردهای نیمه سخت هستند. در این میان، میلگردهای آجدار A4 جزو مدل های سخت محسوب می شوند. ساختمان های ساخته شده با این مدل به مراتب مستحکم تر هستند.

میلگرد آجدار

کاربردهای میلگردهای آجدار

اگرچه میلگردهای آجدار دارای کاربردهای متفاوتی هستند اما بیشترین استفاده از این میلگردها در ساختمان سازی است. افزایش نیروی برشی، استفاده در بتن ریزی کف سازه ها و دیواره های ساختمان و افزایش مقاومت بتن در ساختمان به منظور تقویت فونداسیون از جمله مواردی است که باعث می شود در ساختمان سازی از میلگردها استفاده شود. در واقع برای مقاومت بالای بتن از میلگرد آجدار استفاده می شود و آجدار بودن میلگرد باعث می شود که کاملا به بتن چسبیده و امکان بیرون آورده شدن از بتن میسر نشود.

همچنین علاوه بر ساختمان سازی از این میلگرد در ساخت سیم خاردار و سیم بکسل، توری فلزی، فنرسازی و برخی دیگر از محصولات فولادی استفاده می شود.

نحوه تولید میلگرد آجدار

شمش فولادی که دارای میزان خاصی از کربن است، بسته به مدل میلگرد، ماده اولیه تولید میلگرد ساده به حساب می آید. شمش ابتدا در دمای 1100 درجه سانتی گراد آماده شکل دهی می شود. شمش های حرارت دیده روی رول ها قرار می گیرند و به ابعاد مورد نیاز بریده شده و به شکل میلگرد درمی آیند. در مدل A2 آج ها در مرحله نورد به میلگرد اضافه می شوند اما در سایر مدل ها اضافه شدن آج ها پس از سرد شدن محصول و با استفاده از قالب های مختلف، صورت می گیرد. پس از آج زنی، میلگردها در طول های مشخص و استاندارد به کمک قیچی های مخصوص بریده شده و برای حمل بسته بندی و آماده سازی می شوند.

میلگرد آجدار به زبان ساده

در مجموع دو نوع میلگرد در بازار فولاد کشور به صورت عمده و به نام های میلگرد ساده و میلگرد آجدار، عرضه می شود. اگرچه میلگردهای آجدار دارای کاربردهای متفاوتی هستند اما بیشترین استفاده از این میلگردها در ساختمان سازی است. تفاوت میلگردهای آجدار در میزان کربن استفاده شده در شمش فولادی است که ماده اولیه تولید میلگرد محسوب می شود. کاربرد اصلی و گسترده میلگردهای آجدار در ساختمان سازی و صنعت ساخت و ساز است.

سوالات متداول

میلگرد آجدار در کدام صنایع کاربرد دارد؟

میلگرد آجدار بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارد و یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی محسوب می شود.

انواع میلگرد آجدار چیست؟

سه نوع اصلی میلگردهای آجداری که در کشور تولید می شوند به نام های A2 ، A3 و A4 شناخته می شوند.