9 بهمن 1401

میلگرد ساده چیست و چه کاربردهایی دارد؟

میلگرد ساده

دو نوع میلگرد در بازار فولاد کشور عرضه می شود و مشتریان این محصول از انواع میلگرد ساده و میلگرد آجدار، نسبت به نیاز خود، انتخاب و خریداری می کنند. در این میان میلگرد ساده یکی از انواع این محصول است که در کارخانه های مختلف تولید شده و در صنایع پایین دستی فولادی کاربرد فراوانی دارد. این محصول یکی از محصولات پرکاربرد فولادی است و مشتریان ثابتی در صنایع مختلف تولیدی دارد.

ویژگی های میلگرد ساده فولادی

میلگرد ساده که به نام های مختلفی چون میلگرد نرم و میلگرد خام نیز معروف است، نوعی از میلگرد بدون آج و کاملا ساده است. در واقع به زبان عام، به هر میلگردی که آج نداشته باشد، میلگرد ساده گفته می شود. در ساخت و تولید میلگرد ساده از شمش های فولادی استفاده می شود که کربن کمتری دارند و این باعث انعطاف بیشتر میلگردهای ساده می شود.

مشخصات میلگردهای ساده

میلگردهای ساده مشخصاتی دارند که این محصول را از دیگر محصولات مشابه مجزا می کند. برای نمونه میلگرد ساده تا 25 درصد تغییر شکل پلاستیکی دارد و تنش گسیختگی آن 360 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. همچنین این محصول 240 کیلوگرم بر سانتی متر مربع تنش جاری دارد. این نوع میلگرد از قطر 6 تا 200 در بازار موجود و قابل خریداری است.

کاربرد میلگرد ساده در صنایع

بر اساس جنس ماده اولیه استفاده شده برای ساخت میلگرد ساده و میزان کربن موجود در فولاد اولیه، میلگرد ساده یک میلگرد فرم پذیر محسوب می شود. همین موضوع سبب می شود که برخی از صنایع از میلگرد ساده به عنوان مواد اولیه تولید محصول خود استفاده کنند. بیشتر صنایع تولید کننده میخ، پیچ و مهره از میلگرد ساده برای تولید محصولات خود استفاده می کنند و از مشتریان ثبات میلگرد محسوب می شوند. همچنین کارخانه های سازنده اتصالات فولادی نیز مشتریان دائمی میلگرد ساده فولادی هستند. میلگردهای ساده بر اساس استاندارد A1 ساخته می شوند. این استاندارد باعث می شود که میلگردهای ساده خاصیت برش و خم کاری بسیار بالایی داشته باشند و در آهنگری و جوشکاری استفاده شوند.

کاربرد میلگردهای ساده در ساختمان سازی

اگرچه میلگرد آجدار کاربرد بیشتری در صنعت ساختمان سازی دارد اما از میلگرد ساده نیز در این زمینه استفاده می شود. به طور کلی مقاومت کششی بتن پایین است و این موضوع باعث بروز اشکالاتی در ساختمان سازی می شود. برای جبران این کاستی از میلگردهای ساده استفاده می شود. میلگرد به عنوان یک پشتیبان در بتن استفاده می شود و استفاده از این محصول باعث بهبود مقاومت کششی و مستحکم تر شدن ساختمان ها می شود. معمولا در صنعت ساختمان سازی از میلگرد ساده به عنوان خاموت استفاده می شود. همچنین این میلگرد به دلیل نداشتن آج و قابلیت خم کاری در آرماتوربندی به عنوان دورپیچ نیز استفاده می شود.

نحوه تولید میلگرد ساده

شمش فولادی که دارای میزان پایین کربن است، ماده اولیه تولید میلگرد ساده به حساب می آید. شمش ابتدا در دمای 1100 درجه سانتی گراد آماده شکل دهی می شود. شمش های حرارت دیده روی رول ها قرار می گیرند و به ابعاد مورد نیاز بریده شده و به شکل میلگرد درمی آیند. میلگردها در طول های مشخص و استاندارد به کمک قیچی های مخصوص بریده شده و برای حمل بسته بندی و آماده سازی می شوند.

میلگرد ساده در یک پاراگراف

میلگرد ساده یا میلگرد نرم و یا میلگرد خام، میلگردی است که آج ندارد و نسبت به میلگرد آجدا از انعطاف بیشتری برخوردار است. میلگرد ساده علاوه بر ساختمان سازی در صنایعی چون پیچ و مهره سازی، میخ سازی و ساخت اتصالات فولادی نیز کاربرد دارد.

سوالات متداول

میلگرد ساده در کدام صنایع کاربرد دارد؟

میلگرد ساده علاوه بر ساختمان سازی در صنایعی چون پیچ و مهره سازی، میخ سازی و ساخت اتصالات فولادی کاربرد دارد.

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده که به نام های مختلفی چون میلگرد نرم و میلگرد خام نیز معروف است، نوعی از میلگرد بدون آج و کاملا ساده است.