9 بهمن 1401

میلگرد ساده یا میلگرد آجدار؟

میلگرد ساده یا میلگرد آجدار؟

میلگرد از جمله محصولات صنعتی در حوزه فولاد است که کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز دارد. در صورتی که بخواهیم میلگردها را دسته بندی کنیم، با دو نوع بسیار معروف از این محصول مواجه می شویم. میلگردهای ساده و میلگردهای آجدار، دو نوع میلگردی هستند که به صورت عمده به بازار عرضه می شوند و هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. بیشتر کارخانه های تولیدی نیز هر دو نوع این محصول را تولید می کنند اما میلگرد آجدار به دلیل تقاضای بیشتر بازار، بیشتر از نوع دیگر میلگرد، تولید و عرضه می شود.

کدام میلگرد به درد من می خورد؟

آنچه که انواع میلگرد را از هم متفاوت می کند، شکل ظاهری و کاربردهای هر محصول است و شما بسته به نوع کار و نیاز خود باید یکی از این دو محصول را انتخاب کنید. تفاوت ابعاد و کاربردها و در کنار آن تفاوت در ساخت و مواد اولیه، از جمله مسائلی است که باید قبل از انتخاب، به آن ها توجه کنید.

برای نمونه میلگردهای ساده بیشتر در صنایع کاربرد دارند و به مقدار محدودی در ساخت و ساز از این میلگردها استفاده می شود. این در حالیست که میلگردهای آجدار برای ساخت و ساز و ساختمان سازی به کار می روند. به همین دلیل بازار فروش میلگرد آجدار به مراتب بیشتر است. میلگردهای آجدار به دلیل داشتن آج و درگیری بیشتر با بتن به وفور در ساخت و ساز استفاده می شوند. این نوع از میلگردها استحکام بیشتری دارند و در مقابل ضربه نیز مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند.

چه کسی مشتری کدام میلگرد است؟

صنایع بزرگ و پایین دستی فولاد، مشتریان اصلی میلگرد ساده هستند. برای نمونه صنایع تولید کننده پیچ و مهره را می توان یکی از مشتریان دائمی این نوع از محصول فولادی دانست. در صنعت ساخت و ساز نیز برای خاموت در پروژه های مسکونی از این نوع از میلگرد استفاده می شود.

اما در مورد میلگرد آجدار، وضعیت متفاوت است و عمده مشتریان این محصول شرکت ها و افرادی هستند که در حوزه ساخت و ساز و ساختمان سازی فعالیت می کنند. در واقع میلگردهای آجدار مخصوص استفاده در بتن آرمه است و در اکثر ساختمان ها شاهد استفاده از این محصول فولادی هستیم.

بر همین اساس مشتریان هر یک از میلگردها کاملا متفاوت بوده و هر فرد یا شرکت، مشتری یکی از این 2 نوع محصول محسوب می شود. به همین دلیل برخی از کارخانه های تولیدی، تمرکز خود را روی تولید یکی از میلگردهای ساده یا آجدار گذاشته اند و بازار آن نوع خاص از میلگرد را هدف گرفته اند. بر اساس آمار فروش، میلگردهای آجدار، بیشتر تولید می شوند و بازار گسترده تر و بیشتری نسبت به نوع ساده دارند. این در حالیست که بازار میلگردهای ساده از تنوع بیشتری برخوردار است.

تفاوت در تولید میلگردهای ساده و آجدار

مواد اولیه تولیدی میلگردهای ساده و آجدار متفاوت است. به طور عمده فولاد کم کربن، ماده اولیه ساخت میلگردهای ساده است. این موضوع سبب می شود که از قابلیت شکل پذیری و انعطاف بسیار خوبی برخوردار باشند. به طوریکه به این نوع میلگرد، میلگرد نرم نیز گفته می شود. اما فولاد مورد استفاده برای ساخت میلگردهای آجدار، دارای کربن بیشتری است که استحکام بالاتری را به همراه می آورد.

ساخت هر دو نوع میلگرد تفاوت چندانی باهم ندارد و معمولا در یک کارخانه تولید می شوند. در ساخت هر دو میلگرد، فولاد در مقاطع مورد نیاز و در کوره هایی با دمای 1100 سانتیگراد، تبدیل به میلگرد می شود. شمش در دمای بالا به حالت پخت درمی آید و به وسیله جریان آب برای نورد آماده می شوند. بعد از مرحله پخت، تفاوت بین میلگردها ایجاد می شود و میلگردهای آجدار با استفاده از قالب های خاصی به شکل آجدار درمی آیند. انوع مختلف آج ها می تواند روی میلگردها ایجاد شود اما معمولا نمونه های خاصی در بازار عرضه می شوند و شکل ثابتی دارند.

خرید میلگرد میانه از آریا استیل زرین

میلگرد تولید شده در شرکت فولاد آذربایجان میانه از جمله محصولات با کیفیت بازار فولاد ایران بوده و شرکت بازرگانی آریا استیل زرین، نماینده انحصاری میلگرد میانه در ایران است. مشاوره، فروش و ارائه قیمت روز انواع میلگرد میانه از جمله خدمات بازرگانی آریا استیل زرین است.

خلاصه کلام

میلگرد یکی از محصولات اصلی فولادی تولید شده در صنعت است که کاربردها و مشتریان عمده ای داشته و از بازار مناسبی برخوردار است. میلگردها توسط فروشندگان شناخته شده در بازار عرضه می شوند و از طریق بورس کالا نیز این محصول قابلیت خریداری دارد. هر یک از میلگردهای ساده و آجدار، مشتری ثابتی دارند و این محصول بر اساس کاربردهای آن خریداری می شود. علت تفاوت کاربرد این دو محصول در نوع ساخت، شکل ظاهری و مواد اولیه ای است که در کارخانه های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول

از کجا می توانم نسبت به خرید میلگرد میانه اقدام کنم؟

شرکت بازرگانی آریا استیل زرین نماینده انحصاری میلگرد میانه در ایران است و شما می توانید از طریق شماره 04133108000 نسبت به دریافت مشاوره رایگان، قیمت و سفارش انواع میلگرد اقدام کنید.

تفاوت فولاد آجدار و ساده چیست؟

ماده اولیه میلگرد ساده از شمش فولادی کم کربن است. همچنین فولاد آجدار کاربرد بیشتری در صنعت ساختمان ساز دارد.